NAM JUNE PAİK-CHARLOTTE MOORMAN


-Nam June Paik-

Kore doğumlu Nam June Paik 1950'lerde Almanya'ya yerleşmeden önce Japonya'da müzik ve sanat tarihi okumuştur. Almanya'da John Cage ile tanışmış ve onun etkisi altına girmiştir. Gösteri yapıtların birçoğu ya Cage'e adanmıştır ya da fiziksel olarak Cage'le birlikte ya da ona yönelik bir eylemi içerir.Cage'in, iki makaralı teyp ve radyo frekansları gibi teknolojik meraklarını devralıp daha ileri götürerek gösterilerine TV ve videoyu da katmıştır.
Nam June Paik,fluxus akımının bir temsilcisidir.Aslında fluxus’a bağlı olanlar gibi o da bunu bir sanat akım olarak değil,toplumsal bir hareket olarak görmektedir.Tokyo Üniversitesinde müzik eğitimi almış olması(1)ilerdeki sanat yaşamını derinden etkilemiştir.Paik, video sanatının kurucularından biri olarak kabul edilebilir.1965 yılında Paik,daha önce ekranda anlaşılabilir bir görüntü akımını,televizyondaki görüntünün yüzeyine bir mıknatıs tutarak değiştirmiştir.Sonuçta ortaya çıkan görüntü çizgi romanlardaki sürrealist görüntülerin bozulmuş haline benzer bir yapı taşımaktaydı.(2)Bu olay video sanatının temelini oluşturmuştur.Gerçektende hem Paik hem de diğer video sanatçıları mıknatıs kullanarak görüntünün deforme edilmesi tekniğini çoğu kez kullanmışlardır.
Paik’in eserlerinde televizyon çok önemli bir yer tutmaktadır.O televizyonu eleştirel bir yaklaşımda ele almış ve eserlerinde yer vermiştir.Ayrıca donanımın keşfi üzerine yoğunlaşmıştır. Bu ise,televizyon aygıtı içerisinden,televizyon gramerinin yeniden keşfinde,elektronik müzik düzenlemesi dersleri ve onun gerilla robotikleri üzerine yoğunlaşmış ve bağ kurmuş hayatı bir şekillendirme girişimi olarak değerlendirilebilir.(3)
Tüm bunların dışında Nam June Paik,birçok televizyon programına katılmıştır.Bu programlarda yeni eleştirel eserlerini sergileme fırsatı bulmuş bunun haricinde televizyon için programlar hazırlayıp bunları yayınlatmıştır.Örneğin,1984 yılında yeni yıl için hazırlanmakta olan Good Morning Mr.Orwell adlı programda Global Groove adlı çalışmalarından ilham aldığı bir program üretmiştir.(4)Canlı olarak yayınlanan bu program kıtalararası etkileşimi temel alan birtakım video telefon,müzik ve söyleşi parodilerinden oluşmaktadır.Burada görüldüğü gibi –çokta aşırıya kaçmayan-alaycı bir anlatım tarzına sahip olan Paik,modern dünyanın yeni teknolojik gelişmelerine farklı bir açıdan bakmıştır.Televizyon ve müzik onun için temel kaynaklardır.
Çeşitli denemelerine devam eden Paik,kendi görüşlerini paylaşan diğer sanatçılarla bir çok projede yer almıştır.Video tekniğine getirdiği yeni yaklaşım onu video sanatının en önemli isimlerinden biri olarak kabul edilmesi gerçeğini ortaya koymaktadır.
Kandil TV’ye Bakan Buda(1992);Robespierre(1989);Müziğin Sergilenmesi-Elektronik Televizyon(1963) gibi eserleri vardır.

1-Memo Larousse,cilt 3,1991:731
2-Video sanatı eleştirel bir bakış,1995:91
3- Video sanatı eleştirel bir bakış,1995:92
4- Video sanatı eleştirel bir bakış,1995:95


CHARLOTTE MOORMAN

Charlotte Moorman,özellikle Nam June Paik ile birlikte yaptığı ortak projelerle tanınır.Viyolonselci olan Moorman 1982 yılında video monitörleriyle gerçekleştirdiği gösteri en önemli eylemlerinden biridir(5)
1966 yılında Paik ile yaptığı çalışmada konuyu;John Cage’in Johnny Carson için yaptığı bir parçayı görüntüde olmaksızın yorumlayarak gerçekleştirdiği,bir anlamda basit bir bant oluşturuyordu.Bu çalışmada manyetik bant bir şekilde deforme edilerek farklı ses ve görüntüler elde edilmiştir.(6)
Bu ve bunun gibi çalışmalara katılan Moorman çeşitli tepkilere de maruz kalmış ama o eleştirel çalışmalarda yer almaya devam etmiştir.


5- Memo Larousse,cilt 3,1991:731
6- Video sanatı eleştirel bir bakış,1995:92


ONUR ÇOBAN
VİDEO SANATI ÖDEVİ

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder